Senaste inläggen
Jag har haft i uppdrag att planera, organisera, genomföra och utvärdera ett ”kreativt rum” tillsammans med min LUF:are och min barngrupp på min praktikplats. Det kreativa rummet ska erbjuda praktiska övningar som ska kunna få barnen att börja tänka i nya banor.
Det projekt som jag bestämde mig för att utföra behövde lite rekvisita. I första steget var tanken att vi skulle fotografera. Då behövs något att fotografera med. På fritidset har barnen tillgång till 15 st I-pads vilket funkade bra. I första momentet i Little People var tanken att vi tillsammans skulle göra en egen fotobok med bilder som barnen själva komponerat inspirerade av en street artist som heter Slinkachu. Han fotograferar bilder där små figurer placeras i sådana sammanhang så att de ser ut att vara i naturlig storlek. Han använder sig av olika perspektiv för att få fram dessa effekter. Jag ville få barnen att själva upptäcka hur de skulle gå tillväga för att få fram de effekter som eftersträvades. I andra momentet var tanken att vi skulle arbeta med stopmotionfilm och även där behövdes det rekvisita.
Smågubbar och figurer hittade jag hemma i mina gömmor, t ex tomtar, legogubbar, små soldater och superhjältar. Jag ville har så stor variation som möjligt för att få alla barn att hitta något de skulle vilja använda.
Vi bestämde oss för att använda en studiedag som förstadag på projektet. Detta var väldigt bra eftersom det skulle göra att vi hade många timmar på oss att jobba med projektet och komma igång på riktigt
Jag bytte praktikplats denna termin och ville därför främst lägga tid på att lära känna verksamheten och barnen, mycket för att jag utefter det ska kunna hitta någon aktivitet som kan passa. Skolan jag har befunnit mig på tar emot barn från årskurs 4 upp till årskurs 9 och de barn som går på fritids är mellan 10-12 år gamla.
På fritids går det övervägande killar, ungefär två tredjedelar. De flesta är intresserade av sport och kräver ganska mycket för att vara nöjda med sin tillvaro därför såg jag det som en utmaning att få dem att bli intresserade av det jag kunde erbjuda i mitt kreativa rum. Jag är själv väldigt intresserad av att använda digitala hjälpmedel i undervisningen så därför bestämde jag ganska snart att det skulle vara något digitalt vi skulle syssla med. Jag anser att om det är något jag brinner för och är engagerad i kan förhoppningsvis min enusiasm smitta av sig på barnen.
Jag tänkte en hel del på planeringsmodellen i Wagner, Rydstavs bok Vilja och våga, när jag planerade hur mitt arbete skulle läggas upp. Det hjälpte mig att få med alla de ting som kan anses viktiga i en planering av ett projekt. Förvisso var detta inget större temaarbete men de flesta frågeställningarna funkar även när man planerar mindre projekt.
Jag bestämde mig för att arbeta med ett projekt som jag har valt att kalla ”Little People”. Det går ut på att låta barnen aktivt själva få skapa och att genom enkla medel stimulera deras kreativitet för att få dem att vilja pröva egna ideér och lösa problem som uppstår längs vägen. Att främja deras entreprenörskap helt enkelt.
En av frågeställningarna var: Vad förstår de redan? Vilka föreställningar har de?
För att finna svar på detta bestämde jag mig för att först och främst prata med min handledare som sitter inne med en massa värdefull kunskap om barnen. I samråd med min handledare gjorde jag en inspirationspowerpoint vars syfte var att väcka intresse och att informera eleverna vad som förväntades av dem. Tanken var att jag under tiden som powerpointen visades skulle kunna föra en diskussion med barnen så att jag på så vis fick svar på frågeställningen.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
6 |
7 |
8 |
9 | 10 | 11 |
12 |
|||
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
|||
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
|||
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
|||||
|